Selasa, 4 Jun 2013

ESEI-BAHAGIAN A TUGASAN INDIVIDU 1


PEMARKAHAN
1
TUGASAN 1

2
TUGASAN 2

3
E FORUM


JUMLAH




 

PPGPJJ SEMESTER 1 SESI 2012/2013



KBP 3013
MURID-MURID PEMULIHAN KHAS DAN MASALAH PEMBELAJARAN KHUSUS DISLEKSIA
KANAK-KANAK


TAJUK ESEI ILMIAH
 


ESEI-BAHAGIAN A
TUGASAN INDIVIDU 1

Pilih seorang murid dalam kelas pemulihan khas yang mengalami masalah membaca dalam Bahasa Malaysia. Hasilkan satu laporan kajian kes yang terkandung  bahagian-bahagian berikut :
  • Latar belakang keluarga dan murid yang dipilih.
  • Gambar-gambar berkenaan murid tersebut.
  • Masalah dan punca masalah murid tersebut.
  • Rancangan Program Intervensi yang anda gubal untuk  membantu murid tersebut mengatasi masalah membaca yang dihadapi.
  • Instrumen dan kaedah ujian diagnostik yang anda gunakan dalam kajian ini untuk mengesan masalah membaca murid tersebut.

20 Markah




KUMPULAN
Group UPSI-1(U)(A122PJJ)


DISEDIAKAN OLEH
NAMA
NO. ID
NO. TELEFON
JURAYAH @ JANE BOTOHONG
D20102042506 
017-8015973


PUSAT PEMBELAJARAN: EL-S


NAMA TUTOR E-LEARNING: PROFESOR MADYA DR.MD NASIR
      BIN MASRAN



TARIKH SERAH: 1 hb Mei 2013





ISI KANDUNGAN TUGASAN 1
Bil
Perkara
Halaman

1.1

Pengenalan
1.2
Latar belakang keluarga dan murid.

a.
Rekod-rekod sekolah adik Rayati


b.
Latar belakang Umum adik Rayati


c.
Makanan di rumah

1.3
Gambar-gambar berkenaan murid tersebut.

a.
Gambar adik Rayati dengan Ibunya.


b.
Gambar adik Rayati dengan Ibunya dan guru program


c.
Gambar adik Rayati sedang belajar menggunakan komputer


d.
Gambar kenangan bersama adik Rayati dan guru program

1.4
Masalah dan punca masalah murid tersebut.

a.
Borang pencalonan


b.
Borang pengumpulan maklumat


c.
Senarai semak kemahiran-kemahiran membaca


d.
Laporan kesihatan dari hospital


e.
Borang pencalonan kemasukan pemulihan khas  sesi 2013

1.5
Rancangan Program Intervensi yang anda gubal untuk  membantu murid tersebut mengatasi masalah membaca yang dihadapi.

a.
Kajian Kes melalui Program Mutiara Kasih


b.
Perlaksanaan  Pelan Tindakan Program Mutiara Kasih
i.     Pelan Tindakan / Taktikal

1.6
Instrumen dan kaedah ujian diagnostik yang anda gunakan dalam kajian ini untuk mengesan masalah membaca murid tersebut.

a.
Borang Rujukan 


b.
Analisis data dan melalui pemerhatian
i.   Rekod prestasi individu


c.
Rancangan Pengajaran Individu


d.
Instrumen dan kaedah
i.   Ujian Saringan Linus Literasi 2013
ii.  Ujian diagnostik Program


Kesimpulan / Rumusan                                                                                                             

BIBLIOGRAFI / RUJUKAN                                                                                   


TUGASAN INDIVIDU 1


Pilih seorang murid dalam kelas pemulihan khas yang mengalami masalah membaca dalam Bahasa Malaysia. Hasilkan satu laporan kajian kes yang terkandung  bahagian-bahagian berikut :
  • Latar belakang keluarga dan murid yang dipilih.
  • Gambar-gambar berkenaan murid tersebut.
  • Masalah dan punca masalah murid tersebut.
  • Rancangan Program Intervensi yang anda gubal untuk  membantu murid tersebut mengatasi masalah membaca yang dihadapi.
  • Instrumen dan kaedah ujian diagnostik yang anda gunakan dalam kajian ini untuk mengesan masalah membaca murid tersebut.


JAWAPAN

1.1       Pengenalan


KAJIAN KES MURID PEMULIHAN KHAS YANG MENGALAMI MASALAH MEMBACA DALAM BAHASA MALAYSIA.


NAMA MURID : RAYATI BINTI VEERAM
KELAS: TAHUN 2 UPM


NAMA GURU PEMBIMBING:
JURAYAH JANE BT BOTOHONG
  





1.2       Latar belakang keluarga dan murid yang dipilih.


Latar belakang Umum

 

1.         Nama: Rayati Binti Veeram                                           .
2.         Umur:      9    tahun    -  bulan. Tarikh Lahir:07. 12. 2003
3.         Tempat dilahirkan: Hospital Kudat                                .
4.         Jantina:Perempuan                                                        .
5.         Agama:   Islam                                                              .
6.         Tarikh Masuk Sekolah:  04 hb Januari 2010                 .
7.         Alamat Rumah:  Kg. Tanjung Kapur, Kudat                  .
8.         Bandar/Luar Bandar:.             Jauh dari sekolah: 2 km  .
9.         Cara ke sekolah:              menaiki kenderaaan-van      .
10.       Pekerjaan Bapa/Penjaga:     nelayan                            .
11.       Latar belakang Pendidikan:    sekolah rendah            .
(Sekolah Rendah, Menengah, Maktab, Universiti)
12.       Tinggal Dengan Siapa:  ibu bapa                                  .
13.       Bahasa Ibunda:  ubian ,  melayu                                  .
14.       Bahasa yang digunakan di rumah:ubian , melayu      .
15.       Bilangan kanak-kanak di rumah:  7 orang                    .
16.       Laki-laki:  2 orang      .Perempuan:  5  orang               ..
17.       Bilangan penghuni dalam rumah:  14 orang                 ..
18        Kedudukan dalam keluarga:        5                                ..
(Sulung, Tunggal, Bungsu dan sebagainya)
19.       Bilangan anak ke sekolah dalam keluarga:  4 orang    .
20.       Bantuan belajar di rumah:  buku                                   .
21.       Pengalaman Prasekolah:   1 minggu                            ..
22.       Sejarah Kelahiran:                 -                                         ..
…......................................................................................
(Pramatang, overdue, demam panas, songsang,
kecederaan, lemas, penyakit kronik, dll )


Makanan Di Rumah
1. Sarapan             :          Ada/Tiada
2. Makan Tengahari          :          Ada/Tiada
3. Makan Malam               :          Ada/Tiada


Penggunaan Masa Lapang Serta Pendidikan Umum Di Rumah
Permainan:      1)        Luar Rumah: tidak suka di luar
rumah kerana alahan/alergik kulit
........................................................
Dalam Rumah: suka dalam rumah
….....................................................
1. TV                     : Ada/Tiada                Video              : Ada/Tiada
2. Radio                : Ada/Tiada                Perakam          : Ada/Tiada
3. Komputer          : Ada/Tiada                 Astro               : Ada/Tiada
4. Surat Khabar : Ada/Tiada                     Bahasa :..........................
5. Majalah             : Ada/Tiada                 Bahasa :..........................
6. Buku-Buku       : Ada/Tiada                 Bahasa            :..........................

Rumah/Perabot
1. Kuasa elektrik               :          Ada/Tiada
2. Bekalan Air                   :          Paip/Telaga/Tali air/Sungai/Lombong
3. Kerusi                            :           Ada/Tiada
4. Meja                              :           Ada/Tiada
5. Jumlah Bilik                  :        3         .
6. Jenis Rumah                  : Rumah Papan  


 
Tandatangan Guru Pembimbing  :............................
(Potong mana yang tidak berkenaan)


1.3       Gambar-gambar berkenaan murid tersebut.

a.        Gambar adik Rayati bersama ibunya.
b.   Gambar adik Rayati bersama ibunya
     dan guru program.

 c.   Gambar adik Rayati sedang belajar
      bunyi huruf vokal menggunakan  komputer.

 d.  http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/543684_431807770171035_100000254463827_1594296_1309538481_n.jpg  Gambar kenangan bersama adik
      Rayati dan guru program.



1.4       Masalah dan punca masalah murid tersebut.

a.         BORANG PENCALONAN

Borang murid yang calonkan untuk program pemulihan.

Nama murid: RAYATI BINTI VEERAM  _____________
Alamat rumah: KG TANJUNG KAPUR, KUDAT.
Jantina :   PEREMPUAN                 
Umur :   9 TAHUN       
Kelas:  TAHUN 2 UPM  
Guru Pembimbing:    JURAYAH  JANE BT BOTOHONG
 
Sila bulatkan Ya atau Tidak.






b.         Borang Pengumpulan Maklumat

PROGRAM BIMBINGAN MUTIARA KASIH
BORANG PENGUMPULAN MAKLUMAT

Nama Murid  : RAYATI  BINTI VEERAM   .
Kelas               : TAHUN 2 UPM
Tahun              : 2013

Maklumat dari :-
a.         Rekod-rekod sekolah
-Peribadi         
-Prestasi (termasuk rumusan dari Borang Rujukan)
-Kesihatan
b.         Perbincangan dengan Pegawai Pendidikan Daerah
c.         Perbincangan dengan Guru Besar
d.         Perbincangan dengan guru kelas/guru pemulihan khas
e.         Perbincangan dengan  ibu bapa







/
 



 
TERIMA                                 TIDAK TERIMA
(Pada kotak yang sesuai tandakan dengan √).


 
                                                                                               
Tandatangan Guru Pembimbing                     :           _____________________
       Nama        :          Jurayah Jane Bt Botohong
Tarikh  :          ___________





c.         SENARAI SEMAK KEMAHIRAN-KEMAHIRAN MEMBACA


a. Murid boleh kenal dan namakan huruf abjad

b. Murid boleh sebut perkataan- perkataan sehari-hari
    seperti baju, emak, adik, ayam, kedai dan lain-lain.

c. Murid boleh baca ayat-ayat mudah serta
    menunjukkan fahaman dengan membuat apa yang
    terkandung dalam ayat seperti:-
    1.         Saya baca buku
    2.         Dia buka pintu

d.  Boleh baca dan faham cerita-cerita sesuai dengan
     tahun 1,2 dan 3.


Ya


Ya



Ya






Ya


Tidak


Tidak



Tidak






Tidak
Catatan


TINGKAH LAKU DALAM KELAS


a.       Menumpukan perhatian
b.       Ikut arahan
c.      Gagap
d.      Selalu mengacau ketenteraman kelas
e.      Selalu tidak hadir
f.       Berkawan
g.      Mudah tersinggung

Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya

Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Catatan


Tarikh : 02 hb April 2013    .

d.         Laporan kesihatan dari hospital





e.                     BORANG PENCALONAN KEMASUKAN
 KE PROGRAM PEMULIHAN KHAS SESI (2013)

1.         Nama Sekolah :           SK PEKAN KUDAT II
2.         Nama Murid :             .RAYATI BINTI VEERAM
3.         Kelas :                         TAHUN 2 UPM
4.         Umur :                         9 TAHUN
5.         Jantina :                     PEREMPUAN
6.         Jumlah Kedatangan : _____________
7.         Sebab-sebab dicalonkan ke Program Pemulihan Khas Linus.
            (Tandakan ô€€³ pada kotak yang sesuai)
/
 
           
            7.1       Gagal Saringan Linus Khas                Markah pelepasan II
/
 
(Nyatakan skornya)
            7.2       Gagal Ujian Diagnostik
/
 
           
            7.3       Gagal Bahasa Malaysia/ Literasi                      Skor    D                     E
/
 
           
            7.4       Masalah kesihatan
Nyatakan :     Mengidap  penyakit ‘Hypereosoniphilia’ dan ‘Anemia’    
                                                                                                      .                                                                                          
/
 
7.5       Cadangan guru mata pelajaran
7.6       Permintaan ibu bapa
7.7       Cadangan Guru Besar
/
 
7.8       Lain-lain masalah
Nyatakan: Masalah ponteng / lama tidak hadir ke sekolah            .
                 ____________________________________________

            ……………………………..
Tanda Tangan Guru Kelas:                                         Tarikh :03 hb April 2013 


1.5       Rancangan Program Intervensi yang anda gubal untuk  membantu murid
            tersebut mengatasi masalah membaca yang dihadapi.

a.         Kajian Kes melalui Program Mutiara Kasih

Oleh:
Jurayah Jane Bt Botohong
Guru Pendidikan Khas
SK Pekan, Kudat, Sabah.



1.         Refleksi pengajaran dan pembelajaran yang lalu
                       
Adik Rayati merupakan seorang pelajar yang yang menghadapi masalah kesihatan iaitu penyakit kulit Hyperesosinophillia Syyndrome. Dia lahir pada tahun 2004 dan sepatutnya belajar di kelas tahun tiga, tetapi disebabkan tidak menguasai membaca kerana selalu ponteng sekolah maka adik Rayati terpaksa di kekalkan di tahun dua. Adik Rayati juga telah dirujuk di kelas pemulihan khas untuk membantu masalah pembelajarannya  dan akan dimasukkan program pendidikan khas jika masalah kesihatan serta masalah pembelajarannya berterusan atau bertambah teruk.

2.         Objektif kajian

Selepas kajian ini selesai dijalankan murid-murid:-
i.                    Objektif Umum
- dapat meningkatkan tahap penguasaan menulis dan membaca.

ii.                  Objektif Khusus
-dapat melepasi ujian Linus saringan 1 lisan dan bertulis.

3.         Kumpulan sasaran
Kajian ini melibatkan seorang murid yang bernama Rayati Binti Veeram yang sedang mengikuti Program Pemulihan Khas.

4.         Metodologi Kajian

Kajian kes yang dijalankan ini direka bentuk khusus untuk memulihkan murid bernama Rayati Binti Veeram yang tidak melepasi ujian saringan linus. Murid yang menjadi fokus kajian menghadapi masalah tidak hadir ke sekolah hampir setahun pada tahun 2012 dan belum menguasai kontruk 1 dengan tidak menngenali beberapa abjad huruf besar dan kecil. Murid ini didapati mengalami masalah kesihatan iaitu penyakit kulit Hyperesosinophillia Syyndrome yang menyebabkannya hilang keyakinan bergaul dengan rakan dan hilang minat mengikuti persekolahan atau ponteng sekolah. Tinjauan mengenal pasti isu dan masalah yang dikaji ini telah dijalankan selama seminggu. Kemudian pelaksanaan tindakan mula dijalankan sehingga 1 hb April 2013


5.         Tindakan yang dijalankan
            a.         Tinjauan awal masalah

Berdasarkan analisa keputusanUjian Saringan Pemulihan Khas
                        tahun lepas murid ini didapati tidak melepasi ujian ini. Murid ini
                        hanya mengenali 90 % sahaja huruf abjad yang melibatkan huruf
besar dan huruf kecil.

Mengikut rekod kehadiran tahun lepas, murid ini tidak hadir ke sekolah atau ponteng sekolah selama hampir 1 tahun. Keadaan ini menyebabkan guru pemulihan tidak dapat menjalankan aktiviti pemulihan khas  kepada murid ini. Murid ini tidak berminat menghadirkan diri ke sekolah kerana masalah kurang keyakinan diri.

                        b.         Nyanyian lagu huruf abjad, huruf vokal dan setiap suku kata

Aktiviti nyanyian lagu ini dilaksanakan setiap kali berlangsungnya
aktiviti pengajaran dan pembelajaran sebagai salah satu aktiviti
latih tubi bagi menguatkan ingatan murid tersebut. Murid dibimbing menghafal lagu itu dengan baik supaya secara tidak langsung membantu mengingat bunyi abjad, huruf vokal dan setiap suku kata.

            6.         Cara perlaksanaan  

Berikut adalah penerangan ringkas mengenai pelaksanaan kajian kes.
a.         Guru menyediakan modul yang sesuai untuk digunakan dalam tindakan.
b.         Guru merancang aktiviti yang dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran sepanjang tindakan ini dijalankan.
c.         Guru mengadakan Ujian Penilaian  setiap hari Jumaat
d.         Murid akan diberi diberi hadiah sebagai ganjaran peningkatan terbaik. apabila prestasi murid yang mempunyai perbezaan markah dariapada ujian penilaian minggu sebelumnya.

Melalui tindakan yang telah dijalankan pelaksana atau guru pembimbing akan dapat mengesan awal keberkesanan pengajaran pemulihan.

7.         Jadual Tindakan
a.         Pelan Operasi 
LANGKAH
PROSES KERJA
TANGGUNGJAWAB
TEMPOH
CATATAN
1.
Perjumpaan:
makluman perancangan kajian kes kepada Guru Besar.
-
Guru Besar, GPK1, Guru Penyelaras Pend. Khas, Guru program Bahasa Malaysia
01 hb April 2013


2.
Merancang Pelan Tindakan ’Program Mutiara Kasih’.
Guru Besar, GPK1, Guru Penyelaras Pend. Khas, Guru program Bahasa Malaysia
02 hb April 2013

3.
Pelaksanaan `Program Mutiara Kasih’

Guru Besar, GPK1, Guru Penyelaras Pend. Khas, Guru program Bahasa Malaysia
03 hb April 2013 sehingga
25 hb April 2013
Cikgu Jurayah  Jane sebagai guru pembimbing Rayati Binti Veeram
4.
Penilaian keberkesanan perlaksanaan program

Guru Besar, GPK1, Guru Penyelaras Pend. Khas, Guru program Bahasa Malaysia
28 hb April 2013
Cikgu Jurayah  Jane sebagai guru pembimbing Rayati Binti Veeram

b.         Perlaksanaan  Pelan Tindakan Program Mutiara Kasih
i.          Pelan Tindakan / Taktikal

PELAKSANAAN PEMULIHAN LINUS
PROGRAM MUTIARA KASIH
SK PEKAN / 2013


PELAN TINDAKAN/TAKTIKAL


ISU STARTEGIK
‘Program  Mutiara Kasih’ Pemulihan Khas Linus Literasi bagi murid yang dipilih.
MATLAMAT STRATEGIK
Memastikan murid tersebut melepasi Ujian Saringan Khas Linus Literasi.
OBJEKTIF
Diakhir program ini murid tersebut dapat membaca perkataan yang mudah.
STRATEGI
Meningkatkan keupayaan prestasi membaca di kalangan murid-murid Pendidikan Khas


1.6       Instrumen dan kaedah ujian diagnostik yang anda gunakan dalam kajian ini
            untuk mengesan masalah membaca murid tersebut.

a.      Borang Rujukan 

Borang murid yang calonkan untuk program pemulihan.

Nama murid            : RAYATI BINTI VEERAM 
Alamat rumah         : KG TANJUNG KAPUR, KUDAT.
Jantina                     :   PEREMPUAN                 
Umur                       :   9 TAHUN       
Kelas                       :  TAHUN 2 UPM  
Guru Pembimbing  :    JURAYAH  JANE BT BOTOHONG
 
Sila bulatkan Ya atau Tidak.

KEMAHIRAN-KEMAHIRAN MEMBACA

a. Murid boleh kenal dan namakan huruf abjad

b. Murid boleh sebut perkataan- perkataan sehari-hari
    seperti baju, emak, adik, ayam, kedai dan lain-lain.

c. Murid boleh baca ayat-ayat mudah serta
    menunjukkan fahaman dengan membuat apa yang
    terkandung dalam ayat seperti:-
    1.         Saya baca buku
    2.         Dia buka pintu

d.  Boleh baca dan faham cerita-cerita sesuai dengan
     tahun 1,2 dan 3.


Ya


Ya



Ya






Ya


Tidak


Tidak



Tidak






Tidak
Catatan



TINGKAH LAKU DALAM KELAS


a.       Menumpukan perhatian
b.       Ikut arahan
c.      Gagap
d.      Selalu mengacau ketenteraman kelas
e.      Selalu tidak hadir
f.       Berkawan
g.      Mudah tersinggung

Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya

Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Catatan


Tarikh : 02 hb April 2013  


b.         Analisis data dan melalui pemerhatian

REKOD PRESTASI INDIVIDU

·                      Nama : RAYATI BINTI VEERAM
·                     Tahun : 2 UPM
·                     Mata pelajaran : Bahasa Malaysia/Literasi

Bil.

Kemahiran Yang Diuji
Tarikh

Markah

Catatan

1
Ujian Saringan Linus Literasi 2013
Mac 2013


2
Ujian Diagnostik program
1 April 2013


3
Ujian Pencapaian
5.4.2013 Jumaat


4
Ujian Pencapaian
12.4.2013 Jumaat


5
Ujian Pencapaian
19.4.2013
Jumaat


6
Ujian Pencapaian
26.4.2013
Jumaat


13
Ujian Saringan Linus Literasi 2013
29.4.2013 Isnin









c.         RANCANGAN PELAJARAN INDIVIDU
Rancangan Pengajaran Individu yang dilaksanakan selama 2 bulan dari tarikh mulai.

KELAS PEMULIHAN KHAS
SK PEKAN KUDAT 11,
KUDAT, SABAH.


MATA PELAJARAN          :           BAHASA MALAYSIA       
NAMA MURID                    :           RAYATI BINTI VEERAM
TARIKH LAHIR                 :           7  HB DISEMBER 2004
TARIKH MULAI                 :           01 HB April 2013
TARIKH SEMAK                :           30 HB April 2013
     
KONSTRUK
MASALAH
OBJEKTIF PENGAJARAN
TARIKH MENGUASAI
Konstruk 1
Keupayaan membaca dan menulis huruf vokal dan konsonan.
-        Bahagian A: huruf vokal
        =a,e,I,o,u – kenal huruf / bunyi (kalau
          dpt) sebut/ tulis

-       Bahagian B: huruf konsenon lain




Konstruk 2
Keupayaan membaca dan menulis suku kata terbuka.
-       Suku kata kv


Konstruk 3
Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata terbuka.
-       Perkataan kvkv + kvkvkv


Konstruk 4
Keupayaan membaca dan menulis suku kata tertutup.
-       Suku kata  kvk: contoh- lam


Konstruk 5
Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup.
-       Suku kata kvk


Konstruk 6
Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi
-       suku kata tertutup ‘ng’.


Konstruk 7
Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi
-       diftong.


Konstruk 8
Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang
-       Men


Konstruk 9
Keupayaan menulis perkataan yang mengandungi digraph dan konsonan bergabung


Konstruk 10
Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang berimbuhan awalan dan akhiran.


Konstruk 11
Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah.


Konstruk 12
Keupayaan membaca, memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan.gandungi vokal berganding.




d.         Instrumen dan kaedah
i.   Ujian Saringan Linus Literasi 2012



     

    

  

ii.  Ujian diagnostik Program
  

RUMUSAN

Murid yang menghadapi masalah pembelajaran kerana disebabkan masalah kesihatan memang sangat mencabar bagi seorang guru untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran mengikut masa yang ditetapkan oleh jabatan pendidikan. Guru perlu kreatif dan inovatif menggunakan belbagai kaedah dan teknik mengajar supaya pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan dan bersesuaian dengan murid tersebut.





BIBLIOGRAFI / RUJUKAN

 Modul KBP 3013. Murid-murid pemulihan khas dan masalah pembelajaran khusus disleksia kanak-kanak. (sessi 2012/2013). Universiti Pendidikan Sultan Idris

Kementerian Pendidikan Malaysia (1998). Sukatan Pelajaran Bahasa Malaysia tahap 1. Kuala Lumpur : Pusat Perkembangan
Kurikulum.

Salmah Ayub. (1992). Pergerakan kreatif dan pendidikan. KualaLumpur Flo Enterprise.

Kamarudin bin Jeon & Siti Hajar Abdul Aziz (2012). Bahasa Malaysia Tahun 3 sekolah kebangsaan. Buku teks. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kementerian  pelajaran Malaysia. (2011). Program literasi dan numerasi tahap 1 sekolah rendah. Terbitan Bahagian Pembangunan Kurikulum







Tiada ulasan:

Catat Ulasan