PEMARKAHAN
|
||
1
|
TUGASAN 1
|
|
2
|
TUGASAN 2
|
|
3
|
E FORUM
|
|
JUMLAH
|
PPGPJJ SEMESTER 1 SESI 2012/2013
KBP 3013
MURID-MURID PEMULIHAN KHAS DAN
MASALAH PEMBELAJARAN KHUSUS DISLEKSIA
KANAK-KANAK
TAJUK ESEI
ILMIAH
ESEI-BAHAGIAN
A
TUGASAN
INDIVIDU 1
Pilih
seorang murid dalam kelas pemulihan khas yang mengalami masalah membaca dalam
Bahasa Malaysia. Hasilkan satu laporan kajian kes yang terkandung bahagian-bahagian berikut :
20 Markah
|
KUMPULAN
Group UPSI-1(U)(A122PJJ)
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
NO. ID
|
NO. TELEFON
|
JURAYAH @ JANE BOTOHONG
|
D20102042506
|
017-8015973
|
PUSAT PEMBELAJARAN: EL-S
NAMA TUTOR E-LEARNING: PROFESOR
MADYA DR.MD NASIR
BIN
MASRAN
TARIKH SERAH: 1 hb Mei 2013
ISI KANDUNGAN TUGASAN 1
Bil
|
Perkara
|
Halaman
|
|
1.1
|
Pengenalan
|
||
1.2
|
Latar belakang keluarga dan murid.
|
||
a.
|
Rekod-rekod sekolah
adik Rayati
|
||
b.
|
Latar belakang Umum adik Rayati
|
||
c.
|
Makanan di rumah
|
||
1.3
|
Gambar-gambar berkenaan murid tersebut.
|
||
a.
|
Gambar adik Rayati dengan Ibunya.
|
||
b.
|
Gambar adik Rayati dengan Ibunya dan guru program
|
||
c.
|
Gambar adik Rayati sedang belajar menggunakan komputer
|
||
d.
|
Gambar kenangan bersama adik Rayati dan guru program
|
||
1.4
|
Masalah dan punca masalah murid tersebut.
|
||
a.
|
Borang pencalonan
|
||
b.
|
Borang pengumpulan
maklumat
|
||
c.
|
Senarai semak
kemahiran-kemahiran membaca
|
||
d.
|
Laporan kesihatan dari
hospital
|
||
e.
|
Borang pencalonan kemasukan
pemulihan khas sesi 2013
|
||
1.5
|
Rancangan Program Intervensi yang anda gubal
untuk membantu murid tersebut
mengatasi masalah membaca yang dihadapi.
|
||
a.
|
Kajian Kes melalui
Program Mutiara Kasih
|
||
b.
|
Perlaksanaan Pelan Tindakan Program Mutiara Kasih
i. Pelan Tindakan / Taktikal
|
||
1.6
|
Instrumen dan kaedah ujian diagnostik yang anda
gunakan dalam kajian ini untuk mengesan masalah membaca murid tersebut.
|
||
a.
|
Borang Rujukan
|
||
b.
|
Analisis data dan
melalui pemerhatian
i. Rekod prestasi individu
|
||
c.
|
Rancangan Pengajaran
Individu
|
||
d.
|
Instrumen dan kaedah
i. Ujian
Saringan Linus Literasi 2013
ii. Ujian
diagnostik Program
|
||
Kesimpulan / Rumusan
|
|||
BIBLIOGRAFI / RUJUKAN
|
TUGASAN INDIVIDU 1
Pilih seorang murid dalam kelas pemulihan khas
yang mengalami masalah membaca dalam Bahasa Malaysia. Hasilkan satu laporan
kajian kes yang terkandung
bahagian-bahagian berikut :
- Latar belakang keluarga dan murid yang dipilih.
- Gambar-gambar berkenaan murid tersebut.
- Masalah dan punca masalah murid tersebut.
- Rancangan Program Intervensi yang anda gubal untuk membantu murid tersebut mengatasi masalah membaca yang dihadapi.
- Instrumen dan kaedah ujian diagnostik yang anda gunakan dalam kajian ini untuk mengesan masalah membaca murid tersebut.
JAWAPAN
1.1 Pengenalan
KAJIAN KES MURID
PEMULIHAN KHAS YANG MENGALAMI MASALAH MEMBACA DALAM BAHASA MALAYSIA.
NAMA MURID : RAYATI BINTI
VEERAM
KELAS: TAHUN 2 UPM
NAMA GURU PEMBIMBING:
JURAYAH JANE BT
BOTOHONG
1.2 Latar belakang keluarga dan
murid yang dipilih.
Latar
belakang Umum
1. Nama: Rayati Binti Veeram .
2. Umur: 9 tahun - bulan.
Tarikh Lahir:07. 12. 2003
3. Tempat dilahirkan: Hospital Kudat .
4. Jantina:Perempuan
.
5. Agama: Islam
.
6. Tarikh Masuk Sekolah:
04 hb Januari 2010
.
7. Alamat Rumah: Kg. Tanjung Kapur,
Kudat .
8. Bandar/Luar Bandar:. Jauh dari sekolah: 2 km .
9. Cara ke sekolah: menaiki
kenderaaan-van .
10. Pekerjaan Bapa/Penjaga:
nelayan .
11. Latar belakang Pendidikan:
sekolah rendah .
(Sekolah
Rendah, Menengah, Maktab, Universiti)
12. Tinggal Dengan Siapa: ibu bapa .
13. Bahasa Ibunda: ubian , melayu
.
14. Bahasa yang digunakan di rumah:ubian , melayu .
15. Bilangan kanak-kanak di rumah:
7 orang .
16. Laki-laki: 2 orang .Perempuan: 5 orang ..
17. Bilangan penghuni dalam rumah:
14 orang ..
18 Kedudukan dalam keluarga:
5 ..
(Sulung, Tunggal,
Bungsu dan sebagainya)
19. Bilangan anak ke sekolah dalam keluarga:
4 orang .
20. Bantuan belajar di rumah:
buku .
21. Pengalaman Prasekolah: 1 minggu ..
22. Sejarah Kelahiran: - ..
…......................................................................................
(Pramatang,
overdue, demam panas, songsang,
kecederaan,
lemas, penyakit kronik, dll )
Makanan
Di Rumah
1. Sarapan
: Ada/Tiada
2. Makan Tengahari : Ada/Tiada
3. Makan Malam : Ada/Tiada
Penggunaan
Masa Lapang Serta Pendidikan Umum Di Rumah
Permainan: 1)
Luar Rumah: tidak suka di luar
rumah
kerana alahan/alergik kulit
........................................................
Dalam
Rumah: suka dalam rumah
….....................................................
1.
TV : Ada/Tiada
Video : Ada/Tiada
2.
Radio : Ada/Tiada Perakam : Ada/Tiada
3.
Komputer : Ada/Tiada Astro : Ada/Tiada
4.
Surat Khabar : Ada/Tiada Bahasa :..........................
5.
Majalah : Ada/Tiada Bahasa :..........................
6.
Buku-Buku : Ada/Tiada Bahasa :..........................
Rumah/Perabot
1.
Kuasa elektrik : Ada/Tiada
2.
Bekalan Air : Paip/Telaga/Tali air/Sungai/Lombong
3.
Kerusi : Ada/Tiada
4.
Meja : Ada/Tiada
5.
Jumlah Bilik : 3
.
6.
Jenis Rumah : Rumah
Papan
![]() |
Tandatangan Guru
Pembimbing :............................
(Potong mana
yang tidak berkenaan)
1.3 Gambar-gambar berkenaan
murid tersebut.
a.
Gambar adik Rayati bersama ibunya.
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image003.jpg)
b.
Gambar adik Rayati bersama ibunya
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image005.jpg)
dan guru program.
c.
Gambar adik Rayati sedang
belajar
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image007.jpg)
bunyi huruf vokal
menggunakan komputer.
d.
Gambar kenangan bersama adik
![http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/543684_431807770171035_100000254463827_1594296_1309538481_n.jpg](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image009.jpg)
Rayati dan guru program.
1.4 Masalah dan punca masalah
murid tersebut.
a. BORANG PENCALONAN
Borang murid yang
calonkan untuk program pemulihan.
Nama murid: RAYATI BINTI
VEERAM _____________
Alamat rumah: KG TANJUNG KAPUR,
KUDAT.
Jantina : PEREMPUAN
Umur : 9 TAHUN
Kelas: TAHUN 2 UPM
Guru Pembimbing: JURAYAH
JANE BT BOTOHONG
|
Sila bulatkan Ya atau Tidak.
b. Borang Pengumpulan Maklumat
PROGRAM
BIMBINGAN MUTIARA KASIH
BORANG
PENGUMPULAN MAKLUMAT
Nama Murid : RAYATI BINTI
VEERAM .
Kelas : TAHUN 2 UPM
Tahun : 2013
Maklumat dari
:-
a. Rekod-rekod sekolah
-Peribadi
-Prestasi
(termasuk rumusan dari Borang Rujukan)
-Kesihatan
b. Perbincangan dengan Pegawai Pendidikan
Daerah
c. Perbincangan dengan Guru Besar
d. Perbincangan dengan guru kelas/guru
pemulihan khas
e. Perbincangan dengan
ibu bapa
|
|||
![]() |
|||
TERIMA TIDAK TERIMA
(Pada kotak yang
sesuai tandakan dengan √).
![]() |
Tandatangan
Guru Pembimbing : _____________________
Nama
: Jurayah Jane Bt Botohong
Tarikh : ___________
c. SENARAI SEMAK KEMAHIRAN-KEMAHIRAN
MEMBACA
a. Murid boleh kenal dan namakan
huruf abjad
b. Murid boleh sebut perkataan-
perkataan sehari-hari
seperti baju, emak, adik, ayam, kedai dan lain-lain.
c. Murid boleh baca ayat-ayat mudah
serta
menunjukkan fahaman dengan membuat apa yang
terkandung dalam ayat seperti:-
1. Saya baca buku
2. Dia buka pintu
d. Boleh baca dan faham cerita-cerita sesuai
dengan
tahun 1,2 dan 3.
|
Ya
Ya
Ya
Ya
|
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
|
Catatan
|
TINGKAH LAKU DALAM KELAS
a. Menumpukan perhatian
b. Ikut arahan
c. Gagap
d. Selalu mengacau ketenteraman kelas
e. Selalu tidak hadir
f. Berkawan
g. Mudah tersinggung
|
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
|
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
|
Catatan
|
Tarikh : 02 hb April 2013 .
d. Laporan kesihatan dari hospital
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image013.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image015.jpg)
e. BORANG PENCALONAN
KEMASUKAN
KE PROGRAM
PEMULIHAN KHAS SESI (2013)
1. Nama Sekolah : SK PEKAN KUDAT II
2. Nama Murid : .RAYATI BINTI VEERAM
3. Kelas : TAHUN
2 UPM
4. Umur : 9
TAHUN
5. Jantina : PEREMPUAN
6. Jumlah Kedatangan : _____________
7. Sebab-sebab dicalonkan ke Program
Pemulihan Khas Linus.
(Tandakan
ô€€³ pada kotak yang sesuai)
|
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image016.gif)
|
7.2 Gagal Ujian Diagnostik
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image017.gif)
|
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image017.gif)
7.3 Gagal Bahasa
Malaysia/ Literasi Skor D E
|
7.4 Masalah
kesihatan
Nyatakan
: Mengidap penyakit ‘Hypereosoniphilia’
dan ‘Anemia’
.
|
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image017.gif)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image016.gif)
|
Nyatakan:
Masalah ponteng / lama tidak hadir ke sekolah .
____________________________________________
……………………………..
Tanda Tangan Guru
Kelas: Tarikh :03 hb April
2013
1.5 Rancangan Program Intervensi
yang anda gubal untuk membantu murid
tersebut mengatasi masalah
membaca yang dihadapi.
a. Kajian Kes melalui Program Mutiara
Kasih
Oleh:
Jurayah Jane Bt Botohong
Guru Pendidikan Khas
SK Pekan, Kudat, Sabah.
1. Refleksi pengajaran dan
pembelajaran yang lalu
Adik Rayati merupakan seorang pelajar
yang yang menghadapi masalah kesihatan iaitu penyakit kulit
Hyperesosinophillia Syyndrome. Dia lahir pada tahun 2004 dan sepatutnya belajar
di kelas tahun tiga, tetapi disebabkan tidak menguasai membaca kerana selalu
ponteng sekolah maka adik Rayati terpaksa di kekalkan di tahun dua. Adik Rayati
juga telah dirujuk di kelas pemulihan khas untuk membantu masalah
pembelajarannya dan akan dimasukkan
program pendidikan khas jika masalah kesihatan serta masalah pembelajarannya
berterusan atau bertambah teruk.
2. Objektif kajian
Selepas kajian
ini selesai dijalankan murid-murid:-
i.
Objektif
Umum
- dapat
meningkatkan tahap penguasaan menulis dan membaca.
ii.
Objektif
Khusus
-dapat
melepasi ujian Linus saringan 1 lisan dan bertulis.
3. Kumpulan sasaran
Kajian ini melibatkan seorang murid
yang bernama Rayati Binti Veeram yang sedang mengikuti Program Pemulihan Khas.
4. Metodologi
Kajian
Kajian kes yang dijalankan ini direka bentuk khusus untuk memulihkan
murid bernama Rayati Binti Veeram yang tidak
melepasi ujian saringan linus. Murid yang
menjadi fokus kajian menghadapi masalah tidak hadir ke sekolah hampir setahun
pada tahun 2012 dan belum menguasai kontruk 1 dengan tidak menngenali beberapa
abjad huruf besar dan kecil. Murid ini didapati mengalami masalah kesihatan
iaitu penyakit kulit Hyperesosinophillia Syyndrome yang menyebabkannya hilang
keyakinan bergaul dengan rakan dan hilang minat mengikuti persekolahan atau ponteng
sekolah. Tinjauan mengenal pasti isu dan masalah yang dikaji ini telah
dijalankan selama seminggu. Kemudian pelaksanaan
tindakan mula dijalankan sehingga 1 hb April 2013
5. Tindakan yang dijalankan
a. Tinjauan awal masalah
Berdasarkan analisa keputusanUjian
Saringan Pemulihan Khas
tahun
lepas murid ini didapati tidak melepasi ujian ini. Murid ini
hanya
mengenali 90 % sahaja huruf abjad yang melibatkan huruf
besar dan
huruf kecil.
Mengikut rekod kehadiran tahun lepas,
murid ini tidak hadir ke sekolah atau ponteng sekolah selama hampir 1 tahun.
Keadaan ini menyebabkan guru pemulihan tidak dapat menjalankan aktiviti
pemulihan khas kepada murid ini. Murid
ini tidak berminat menghadirkan diri ke sekolah kerana masalah kurang keyakinan
diri.
b. Nyanyian
lagu huruf abjad, huruf vokal dan setiap suku kata
Aktiviti
nyanyian lagu ini dilaksanakan setiap kali berlangsungnya
aktiviti
pengajaran dan pembelajaran sebagai salah satu aktiviti
latih tubi bagi menguatkan ingatan
murid tersebut. Murid dibimbing menghafal lagu itu dengan baik supaya secara
tidak langsung membantu mengingat bunyi abjad, huruf vokal dan setiap suku kata.
6. Cara
perlaksanaan
Berikut
adalah penerangan ringkas mengenai pelaksanaan kajian kes.
a. Guru
menyediakan modul yang sesuai untuk digunakan dalam tindakan.
b. Guru
merancang aktiviti yang dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran
sepanjang tindakan ini dijalankan.
c. Guru
mengadakan Ujian Penilaian setiap hari
Jumaat
d. Murid
akan diberi diberi hadiah sebagai ganjaran peningkatan terbaik. apabila
prestasi murid yang mempunyai perbezaan markah dariapada ujian penilaian minggu
sebelumnya.
Melalui tindakan yang telah dijalankan pelaksana atau guru pembimbing
akan dapat mengesan awal keberkesanan pengajaran pemulihan.
7. Jadual Tindakan
a. Pelan Operasi
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1.
|
Perjumpaan:
makluman
perancangan kajian kes kepada Guru Besar.
-
|
Guru Besar,
GPK1, Guru Penyelaras Pend. Khas, Guru program Bahasa Malaysia
|
01 hb April
2013
|
|
2.
|
Merancang Pelan
Tindakan ’Program Mutiara Kasih’.
|
Guru Besar,
GPK1, Guru Penyelaras Pend. Khas, Guru program Bahasa Malaysia
|
02 hb April
2013
|
|
3.
|
Pelaksanaan
`Program Mutiara Kasih’
|
Guru Besar,
GPK1, Guru Penyelaras Pend. Khas, Guru program Bahasa Malaysia
|
03 hb April
2013 sehingga
25 hb April
2013
|
Cikgu Jurayah Jane
sebagai guru pembimbing Rayati Binti Veeram
|
4.
|
Penilaian
keberkesanan perlaksanaan program
|
Guru Besar,
GPK1, Guru Penyelaras Pend. Khas, Guru program Bahasa Malaysia
|
28 hb April 2013
|
Cikgu Jurayah Jane
sebagai guru pembimbing Rayati Binti Veeram
|
b. Perlaksanaan Pelan Tindakan Program Mutiara Kasih
i. Pelan Tindakan / Taktikal
PELAKSANAAN
PEMULIHAN LINUS
PROGRAM
MUTIARA KASIH
SK PEKAN /
2013
PELAN TINDAKAN/TAKTIKAL
ISU
STARTEGIK
|
‘Program Mutiara Kasih’ Pemulihan Khas Linus
Literasi bagi murid yang dipilih.
|
MATLAMAT
STRATEGIK
|
Memastikan murid tersebut melepasi Ujian Saringan Khas
Linus Literasi.
|
OBJEKTIF
|
Diakhir program ini murid tersebut dapat membaca perkataan
yang mudah.
|
STRATEGI
|
Meningkatkan
keupayaan prestasi membaca di kalangan murid-murid Pendidikan Khas
|
1.6 Instrumen dan kaedah ujian
diagnostik yang anda gunakan dalam kajian ini
untuk
mengesan masalah membaca murid tersebut.
a.
Borang Rujukan
Borang murid yang
calonkan untuk program pemulihan.
Nama murid : RAYATI BINTI VEERAM
Alamat rumah : KG TANJUNG KAPUR, KUDAT.
Jantina : PEREMPUAN
Umur : 9 TAHUN
Kelas : TAHUN 2 UPM
Guru Pembimbing : JURAYAH JANE BT BOTOHONG
|
Sila bulatkan Ya atau Tidak.
KEMAHIRAN-KEMAHIRAN MEMBACA
a. Murid boleh kenal dan namakan
huruf abjad
b. Murid boleh sebut perkataan-
perkataan sehari-hari
seperti baju, emak, adik, ayam, kedai dan lain-lain.
c. Murid boleh baca ayat-ayat mudah
serta
menunjukkan fahaman dengan membuat apa yang
terkandung dalam ayat seperti:-
1. Saya baca buku
2. Dia buka pintu
d. Boleh baca dan faham cerita-cerita sesuai
dengan
tahun 1,2 dan 3.
|
Ya
Ya
Ya
Ya
|
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
|
Catatan
|
TINGKAH LAKU DALAM KELAS
a. Menumpukan perhatian
b. Ikut arahan
c. Gagap
d. Selalu mengacau ketenteraman kelas
e. Selalu tidak hadir
f. Berkawan
g. Mudah tersinggung
|
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
Ya
|
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
Tidak
|
Catatan
|
Tarikh : 02 hb April 2013
b. Analisis data dan melalui pemerhatian
REKOD PRESTASI INDIVIDU
·
Nama :
RAYATI BINTI VEERAM
·
Tahun : 2 UPM
·
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia/Literasi
Bil.
|
Kemahiran Yang
Diuji
|
Tarikh
|
Markah
|
Catatan
|
1
|
Ujian Saringan Linus
Literasi 2013
|
Mac 2013
|
|
|
2
|
Ujian Diagnostik
program
|
1 April 2013
|
|
|
3
|
Ujian Pencapaian
|
5.4.2013 Jumaat
|
|
|
4
|
Ujian Pencapaian
|
12.4.2013 Jumaat
|
|
|
5
|
Ujian Pencapaian
|
19.4.2013
Jumaat
|
|
|
6
|
Ujian Pencapaian
|
26.4.2013
Jumaat
|
|
|
13
|
Ujian Saringan Linus
Literasi 2013
|
29.4.2013 Isnin
|
|
|
|
|
|
|
|
c. RANCANGAN
PELAJARAN INDIVIDU
Rancangan Pengajaran Individu yang dilaksanakan
selama 2 bulan dari tarikh mulai.
KELAS PEMULIHAN KHAS
SK PEKAN KUDAT 11,
KUDAT, SABAH.
MATA PELAJARAN : BAHASA
MALAYSIA
NAMA MURID : RAYATI BINTI VEERAM
TARIKH LAHIR : 7
HB DISEMBER 2004
TARIKH MULAI : 01
HB April 2013
TARIKH SEMAK : 30 HB April 2013
KONSTRUK
|
MASALAH
|
OBJEKTIF PENGAJARAN
|
TARIKH MENGUASAI
|
Konstruk 1
|
Keupayaan
membaca dan menulis huruf vokal dan konsonan.
- Bahagian A: huruf vokal
=a,e,I,o,u
– kenal huruf / bunyi (kalau
dpt)
sebut/ tulis
- Bahagian
B: huruf konsenon lain
|
|
|
Konstruk 2
|
Keupayaan
membaca dan menulis suku kata terbuka.
- Suku
kata kv
|
|
|
Konstruk 3
|
Keupayaan
membaca dan menulis perkataan suku kata terbuka.
- Perkataan
kvkv + kvkvkv
|
|
|
Konstruk 4
|
Keupayaan
membaca dan menulis suku kata tertutup.
- Suku
kata kvk: contoh- lam
|
|
|
Konstruk 5
|
Keupayaan
membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup.
- Suku
kata kvk
|
|
|
Konstruk 6
|
Keupayaan
membaca dan menulis perkataan yang mengandungi
- suku
kata tertutup ‘ng’.
|
|
|
Konstruk 7
|
Keupayaan
membaca dan menulis perkataan yang mengandungi
- diftong.
|
|
|
Konstruk 8
|
Keupayaan
membaca dan menulis perkataan yang
- Men
|
|
|
Konstruk 9
|
Keupayaan
menulis perkataan yang mengandungi digraph dan konsonan bergabung
|
|
|
Konstruk 10
|
Keupayaan
membaca dan menulis perkataan yang berimbuhan awalan dan akhiran.
|
|
|
Konstruk 11
|
Keupayaan membaca dan menulis ayat
mudah.
|
|
|
Konstruk 12
|
Keupayaan
membaca, memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan.gandungi
vokal berganding.
|
|
|
d. Instrumen
dan kaedah
i. Ujian Saringan Linus Literasi 2012
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image019.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image021.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image023.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image025.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image027.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image029.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image031.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image033.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image035.jpg)
ii. Ujian diagnostik Program
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image037.jpg)
![](file:///C:\Users\User\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image039.jpg)
RUMUSAN
Murid yang menghadapi masalah
pembelajaran kerana disebabkan masalah kesihatan memang sangat mencabar bagi
seorang guru untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran mengikut masa yang
ditetapkan oleh jabatan pendidikan. Guru perlu kreatif dan inovatif menggunakan
belbagai kaedah dan teknik mengajar supaya pengajaran dan pembelajaran lebih
berkesan dan bersesuaian dengan murid tersebut.
BIBLIOGRAFI
/ RUJUKAN
Modul
KBP 3013. Murid-murid pemulihan khas dan masalah pembelajaran khusus disleksia
kanak-kanak. (sessi 2012/2013). Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kementerian Pendidikan Malaysia (1998). Sukatan Pelajaran Bahasa
Malaysia tahap 1. Kuala Lumpur : Pusat Perkembangan
Kurikulum.
Salmah Ayub. (1992). Pergerakan
kreatif dan pendidikan. KualaLumpur Flo Enterprise.
Kamarudin bin Jeon & Siti Hajar Abdul Aziz (2012). Bahasa Malaysia Tahun 3 sekolah kebangsaan.
Buku teks. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kementerian pelajaran Malaysia.
(2011). Program literasi dan numerasi
tahap 1 sekolah rendah. Terbitan Bahagian Pembangunan Kurikulum
Tiada ulasan:
Catat Ulasan